© 2016 mamanadovolene.cz       Proudly created with Wix.com

Follow Me
  • Facebook Black Round
  • Instagram Black Round

October 31, 2018

February 22, 2018

Please reload

Recent Posts

Pohankovo-semínkový chléb

March 11, 2017

1/2
Please reload

Featured Posts

Moje sbírka zdravých kuchařek

June 26, 2016

 

Kuchařek, které předkládají zdravou stravu, najdeme na trhu obrovské množství. Každý si však svou cestu ke zdraví představuje jinak a preferuje určité ingredience. Často, když do našeho života přijdou děti, snažíme se stravovací návyky alespoň trochu přehodnotit či vylepšit. Já osobně jsem se změnou jídelníčku, v kombinaci s čínskou medicínou, zbavila letitých a vleklých zdravotních problémů. A tak jsem pro vás připravila přehled mých oblíbených kuchařek, jejich obsah a časté ingredience. Jaká bude ta pravá pro vás?

 

BioAbecedář – moje první biokuchařky byly právě ty od Hanky Zemanové. Recepty v ní jsou „jedlé“. Jestli nevíte, co jsou adzuki, agar agar, arame či miso, tak Bioabecedáři se to určitě dozvíte. Seznámíte se s velkou škálou potravin, s jejich účinky, různými pohledy na ně a ke každé pak najdete odkaz na recept. Kniha má 422 stran a skvěle se hodí jako dárek.

 

Biokuchařka Hanky Zemanové - Tato kuchařka je podstatně tenčí než Bioabecedář, převládá receptová část. Získala ocenění Nejlepší kuchařská kniha roku 2006. V září má vyjít Nová biokuchařka Hanky Zemanové. 

 

Nová Biokuchařka Hanky Zemanové - I když už kuchařky od Hanky Zemanové doma máte, oceníte další várku výborných receptů. Je pravda, že několik receptů se zde opakuje, ale i tak stojí za to ji mít..

 

 

 

Radost ze zdravých dětí – Tato kuchařka je makrobiotická. Nenajdete v ní recepty z masa, vyjma velmi posilující polévky z kapra. Řídila jsem se podle ní velmi striktně při přecházení na tuhou stravu se svým prvním dítětem. Do dvou let věku se mi poměrně dařilo se podle ní řídit. Tedy když nepočítám to maso, protože to konzumujeme:o)) Znamenalo to i vyhýbání se bílému cukru, čímž jsme byli v okolí poměrně za exoty. I nyní zavádím příkrmy hlavně podle této kuchařky. Myslím, že se také velmi hodí u různých zdravotních problémů, strava je to jistě léčebná, pro běžného strávníka možná trochu přísná a chuťově jednostranná. Ale rozhodně bych ji doporučila prostudovat. Navzdory svému názvu je mířena na celou rodinu a najdete v ní, také cviky pro jednotlivé orgány. (Převzaté z Čchi-kungu.) Teoretická část se zabývá i stravou před otěhotněním, v těhotenství, prvními příkrmy. Užitečná je i část zabývající se zdravotními problémy a jejich léčbou přírodními prostředky. Přiloženo je CD s videonávody, kde se dozvíte např. jak vyrobit mandlové mléko a mnoho dalšího.

 

Lahodně s Ellou – Tuhle prostě miluju. Mám ji ve své knihovničce nejkratší dobu, ale už jsem z ní navařila a napekla velké množství receptů, které všem chutnají. Nevýhodou této kuchařky je velká spotřeba ořechů, pokud na ně máte alergii, tak jí snad ani nekupujte.. Ella také používá často avokádo, chia semínka apod. Ani pokračování této kuchařka Lahodně s Ellou každý den mne nezklamalo a opět podle ní vařím a peču ostošest.. Už se těším na další díl.

 

Zdravě a syrově – I když nejste vitariáni, jistě recepty z této knihy oceníte. Syrové zákusky už si svou pověst vydobyly, chutné jsou ale i další recepty a do jídelníčku (zejména v létě) je lehce zařadíte. Osobně mi ze syrové stravy nesedí pouze syrové polévky. Jinak si občas vyrobím špagety z cukety, makové mléko či rajčata plněná kešu krémem. Připravte se ovšem na ohromnou spotřebu avokáda, banánů a ořechů, zejména kešu a mandlí.

 

Sladká rawmance - než si pořídíte tuto kuchařku, určitě nějaké raw zákusky vyzkoušejte. Jsou nabité ořechy, kokosem (ať už ve formě oleje či kokosové šlehačky) i avokádem. O jejich zdravosti by se tedy dalo polemizovat:o) obsahují podle mne velké množství tuků a co se týče stravitelnosti nemusí vyhovovat každému. Zase se ale vyhnete mouce, pokud jí nesnášíte dobře.. Já si raw zákusky občas ráda dopřeju, neboť chuťově je to slast.

 

Strava pro klid v duši - autorem kuchařky je známý lékař a psychoterapeut Ruediger Dahlke. Její podtitul Recepty veganské kuchyně hovoří za vše. Recepty v ní často obsahují tofu a jiné sójové produkty.

 

Aby dětem chutnalo – Pro mne osobně výborná kuchařka, s názory autora se lehce ztotožňuji. Ale to je samozřejmě věc názoru, někomu může připadat příliš přísná. Najdete v ní teorii i praktické příklady jídelníčku a recepty. Pořídila bych ji hlavně na zavádění příkrmů a jídelníčku tak do dvou let, pro starší děti už by se vám mohly recepty zdát takové "málo rafinované" :o) Tím neříkám, že ji nevyužijete u starších dětí, jen nevyčerpáte celý její potenciál..

 

Víme, co jíme – Pohled Lenky Žák alias Biolenky na stravu se mi zdá rozumný. Je to moje srdeční záležitost, protože Lenka mne ke přechodu na zdravější stravu velmi inspirovala a také mne seznámila s potravinami o kterých jsem do té doby neslyšela. Kuchařka používá zejména místní suroviny, zamýšlí se nad tím, jak a proč se stravovali naši předci, přihlíží k ročním obdobím, různorodým potřebám každého jedince, našemu podnebnému pásu... Recepty jsou bezmasé a neobsahují vejce. Oproti tomu se naučíte pracovat s jáhlami, pohankou, polentou apod. Velmi se mi líbí, že je na konci kapitoly pro představu vyfocena surovina v suchém i vařeném stavu (pro porovnání množství), jak dlouho můžete přebytky skladovat v lednici a co z nich připravit..

 

Pečeme z kvásku – Báječná kuchařka jak pro ty, kdo už kváskují, tak pro začátečníky. U nás nejvíce frčí špaldové houstičky, manžel nemá vůbec problém vyměnit je za klasické pečivo. I náš děda, který než si ode mne něco vezme, tak se zeptá z jaké je to mouky, si zamiloval jídlo z této kuchařky – kváskové zelňáky (které jsou navíc úžasně jednoduché).

 

Kuchařka pro alergiky – Přiznám se, že kuchařku příliš nevyužívám, protože nahrazuje alergeny mnohdy velmi krkolomně a pro mne ne vždy zdravě. Jsem zastáncem spíše přirozeně bezlepkových surovin a ne kdovíjak upravených bezlepkových muk. Ale moje kamarádka, jejíž dítě má potravinové alergie za ní byla velmi ráda, takže do ní určitě nahlédněte a posuďte sami..

 

Vaříme dětem podle makrobiotických zásad – Opět makrobiotika, jídelníček je pěkně rozepsaný jak pro kojící maminky, těhotné, i děti do jednoho roku. Mám ji jako inspiraci, úvodní informace pro mne byly také přínosné. Musím ale přiznat, že je mi autorčin přísný tón trochu nepříjemný. Kniha obsahuje CD s návody.

 

Kuchařka ze Svatojánu – zahrada na talíři

Inspirativní recepty z rostlinné stravy, nepoužívá příliš složité ingredience, inovuje staré recepty. Je to výborná inspirace, když nevím co vařit, kouknu do ní. Často si řeknu, že by mne ty kombinace nenapadly, nejde ale přitom o nic krkolomného. Pokud chcete zjistit, zda vám recepty od této autorky sednou, mrkněte na její blog kzsvatojanu.blogspot.cz Každý den na něj přibude jeden recept!

Kuchařka ze Svatojánu není žádný hlasitý propagátor zdravé výživy, její první kuchařka ještě obsahuje maso i vejce, postupně však dospěla spíše k veganské kuchyni.

Třetí díl Zdraví z kuchyně mám asi nejradši. 

 

 

Vaříme jinak - Gaps a Paleo, čili v ní objevíte recepty obsahující i maso a vejce ale nikoliv mouku ze zrní - ta je nahrazena spíše kokosovou či mandlovou moukou (kterou si za pomoci mixéru připravíte doma). Uchvátili mne například makové koláče. Za použití masa a vejce jsem pro jednou ráda, neboť máme domácí a v rozumné míře konzumujeme obojí..

 

 

Bylinková kuchařka - neobsahuje sice fotografie receptů, zato je jimi nabita. Kopřiva, sedmikráska, pampeliška, kostival a mnoho další, ozvláštní váš stůl a to nejen podle starých jednoduchých receptů.

 

Květinová kuchařka s podtitulem Jedlé kvítí a býlí na vaření a zdobení je lahoda pro oko i když jí budete jen listovat. A co teprve, když vyrazíte do přírody a vyzkoušíte svými úlovky ozdobit pokrm, dochutit saláty či si vyrobíte chutné pesto.

 

Čínská medicína pod pokličkou - nejde o klasickou kuchařku, v knize se dozvíte např. o vlastnostech jednotlivých potravin z pohledu čínské medicíny, jejích potravinových doplňcích či dietních postupech při zdravotních problémech

 

Strava podle pěti elementů - Nejde o klasickou kuchařku, je to kniha která vám přiblíží jak by mohl vypadat jídelníček šitý na míru vaší konstituci a nabídne k tomu také recepty. 

 

Strava a vědomí a kdo se v tom rád porýpe, pro toho je tato publikace jako dělaná:o) Najdete v ní zajímavé myšlenky o přístupu ke stravě i nějaký ten recept.

 

Mějte na paměti, že jde pouze o můj názor na kuchařky a dojem z nich. Nebojte se sami vyzkoušet. Pokud nechcete hned investovat do kuchařky, ale rádi byste oživili svůj jídelníček, odkazy na stránky s recepty najdete zde. Většina zmíněných autorů má své blogy, kde najdete také jejich recepty, čímž si uděláte obrázek o tom, zda vám bude sedět kuchařka. 

 

Please reload

Follow Us